Leuk al die social media, maar wat kan ik ermee? Moeten we als bedrijf gaan twitteren? Of adverteren op Facebook en LinkedIn? Bij Carwash Marketing merken we dat veel organisaties wel wat hulp kunnen gebruiken bij social media. Logisch, want er komt een hoop op je af… Wat voor posten werken het best, hoe vaak kun je het beste een post plaatsen en vooral: wie gaat dat dan doen binnen je bedrijf?
Wat is social media marketing?
Social media marketing is het inzetten van social media om je bedrijf of merk bekender te maken en je doelgroep te bereiken. Je kunt adverteren op online netwerksites, maar bijvoorbeeld ook een eigen Instagram-, Facebook- of LinkedIn-pagina starten. Het bijhouden daarvan verdient wel tijd en aandacht. Denk hierbij het het maken van foto’s, deze bewerken, er teksten bij schrijven… Carwash Marketing heeft de tijd, kennis en aandacht in huis om dit voor je te doen en zo je online doelstellingen te behalen.
Hoe werkt social media marketing?
Je zet social media in om meer naamsbekendheid, traffic, fans en volgers te creëren. Maar ook om een dialoog met je doelgroep aan te gaan. En ze een extra servicekanaal te bieden en voeling te houden met wat er leeft bij jouw publiek. Het is dus een manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een grote schare fans. Verzin je bovendien een leuke actie of originele viral, dan heb je kans dat jouw uiting duizenden keren wordt doorgestuurd. Gratis mond-tot-mondreclame dus.
De voordelen van social media
- Je creëert fans en volgers
- Je brengt nieuwe producten en diensten gemakkelijk onder de aandacht
- Je creëert meer traffic naar je site en verhoogt de conversie
- Je naamsbekendheid en vindbaarheid worden groter
- Je gaat een dialoog aan met je klanten en doelgroep
- Je houdt voeling met wat er leeft in jouw branche en doelgroep
Creëer je eigen social network!
Leer je klanten kennen met behulp van social media. Stuur een kaartje met de verjaardag, betrek ze met leuke acties bij je eigen pagina’s. Volg je nieuwe relaties actief en “like” leuke gebeurtenissen op Facebook of “retweet” op Twitter. Doe wat het beste bij jou en je bedrijf past en bouw een relatie op. Zo creëer je eigen social network!
Belangrijk: Consistentie!
Één van de uitdagingen als carwashondernemer is dat je onwijs veel te doen hebt. Je hebt natuurlijk klanten die je moet bedienen, maar ook een stuk administratie en/of het aansturen van een team. En dan heb je ook nog marketing. Zeker als je nog geen marketingteam hebt en alles zelf moet doen, is dit een belangrijk aandachtspunt. Zorg voor consistentie. Consistentie is de sleutel voor je marketing. Je kunt beter elke week één ding doen, dan heel enthousiast keihard aan de slag gaan en het daarna laten liggen. Je neemt je voor om iets te doen en je blijft dat doen in een bepaald ritme, totdat je resultaat hebt.
Schakel hulp in waar nodig
Veel ondernemers willen alles zelf doen op het gebied van contentcreatie: video’s opnemen met de smartphone, video’s editen op smartphone, video’s uploaden op smartphone, blog schrijven, blog inplannen, blog vormgeven, blog uploaden etc. Kies datgene waar jij het allerbeste in bent en ga dat doen. Schakel voor het overige een gespecialiseerd bureau in.
De kosten van social media
Er zijn in principe 2 soorten posten op social media, gratis posten – deze zorgen voor organisch bereik – en betaalde posten, hiermee kies je zelf de doelgroep waarbinnen jij je post wil promoten. Carwash Marketing adviseert een mix van gratis en betaalde posten. Ben je benieuwd wat dat kost? Bekijk hier de tarieven van onze social media pakketten.